Tappade bankkortet

15 oktober, 2014 - Fredrik Nordquist - 0 kommentarer

credit-card--gold-and-platinum-206579-mFörrförra helgen sprang jag ett motionslopp. Två minuter före start kände jag efter i min joggingoverallsjacka och märkte att mitt bankkort var borta. Min slutsats var att det måste ha ramlat ut när jag vid något tillfälle tagit ut något annat ur fickan. Som tur var hade jag telefonen med mig eftersom jag ville mäta mitt lopp i Runkeeper, så jag kunde ringa min bank direkt. Dessvärre hann loppet starta innan jag avslutat spärrsamtalet och jag fick under loppets första 500 meter springa med telefonluren vid öret och flämtande prata med min telefonbank. Det måste sett smått dråpligt ut. De andra löparna undrade nog vad jag i hela fridens namn höll på med och banktjänstemannen trodde nog att de hade att göra med den mest stressade kunden någonsin:-). Men, men- Kortet spärrades direkt och inga obehöriga uttag hade skett. Jag fick även springa mitt lopp vilket var helgens höjdpunkt.  

Spärra kortet direkt

Två timmar efter loppet blev jag uppringd av en tävlingsfunktionär som hade hittat mitt kort och tagit hand om det. Så det hade aldrig varit någon fara med det. Men det kan man aldrig veta i stunden och det är viktigt att agera snabbt. Enligt Lagen om obehöriga transaktioner (2010:738) så är kontohavaren bl a skyldig att vid vetskap om att kortet (eller ”betalningsinstrumentet” som det står i lagen) kommit bort eller obehörigen använts snarast anmäla detta.  Det innebär att om jag först hade sprungit klart loppet och därefter spärrat kortet så hade jag kunnat bli ersättningsskyldig för obehöriga uttag som gjorts under den period som förflöt mellan upptäckt och spärr av kortet.

Många ärenden i ARN

Tyvärr finns det många exempel på då konsumenter inte spärrat kortet direkt vid förlusten och då drabbats av obehöriga uttag som de blivit ersättningsskyldiga för. Jag minns några ärenden som prövats i ARN (Allmänna Reklamationsnämnden). En konsument väntade till efter arbetsdagens slut eftersom hon ansåg sig behöva slutföra sina arbetsuppgifter först. När hon väl ringde var det försent och tjuven hade hunnit ta ut pengar. Hon blev ersättningsskyldig för de obehöriga uttagen, eftersom hon spärrat kortet för sent.

Alltså, har du möjlighet så ring kortutgivaren, även om du är på jobbet. I ett annat ärende i ARN valde konsumenten att först hämta sina barn på dagis innan hon spärrade kortet. Dessutom trodde hon att hon behövde ange sitt kortnummer när man ringer för att spärra.  Men det räcker med att man kan sitt personnummer så finner de dig och ditt kort i systemet. Samma sak här, konsumenten ansågs ha spärrat för sent och blev ersättningsskyldig för de obehöriga uttag som tjuven hann göra.

Var ska man ha kortet när man tränar?

Var ska man ha kortet då? Skulle jag ha lämnat det i bilen medan jag sprang? Nej, det är ingen bra idé heller. Hade det blivit inbrott i bilen och tjuven stulit kortet så hade jag kunnat bli ersättningsskyldig för obehöriga uttag. Det finns ARN-avgöranden då motionärer lämnat kort i bilen under ett tävlingslopp och råkat ut för obehöriga uttag som de fått betala. Så om jag av någon anledning behöver ha med mig mitt kort för att t ex betala parkering, fika, startavgift eller andra kostnader som kan uppstå vid motionsevenemang, så är det bäst att ha kortet på sig. Men då måste man ha bättre koll på det än jag hade. Man kanske ska välja kläder efter det behovet. I min cykeltröja har jag t ex en liten dragkedjeförsedd extraficka som precis passar för ett kort. Då kan jag utan oro plocka upp mina energibars och bananer från tröjans bakficka medan jag cyklar utan att riskera att min kort faller ur. Det blir nog banne mig att även jogga med cykeltröjan på i framtiden…

Fredrik Nordquist

Om Fredrik Nordquist

49-årig jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå med examen från University of Strathclyde i Glasgow. Har även ett "UK Diploma" i Anti-Money Laundering and Counter Terrorist Financing från International Compliance Association i London. Har stort intresse för privatekonomi och då främst om betaltjänster och sparande. Vill framförallt väcka intresse för vardagsfrågor som påverkar konsumentens plånbok och tillgång på finansiella tjänster.