Se upp för bedrägerier

2 januari, 2014 - Fredrik Nordquist - 0 kommentarer

PiratDet är välkänt att konsumenter utsätts för många bedrägerier. Inom bankområdet så är det framförallt vanligt att bedragarna på olika sätt försöker lura konsumenten att antingen lämna ut sina koder eller lösenord. Men det blir även vanligare med bedrägerier där skurkarna lockar sina offer med erbjudanden om lån.

Vad är en ”lånefond”?

Häromdagen talade jag med en konsument som frågade vad en ”lånefond” var för något och hur man ”låste upp sitt konto för utbetalning”. Jag medgav att jag inte förstod ett smack vad han frågade om och att de inte var begrepp man normalt använde i Sverige. Jag bad honom utveckla frågan och bakgrunden till den. – ”Jo, jag ska ta ett utländskt lån och min långivare har bett mig låsa upp kontot så att jag kan erhålla min lånefond” svarade han.  Denna fråga hade kommit i mail vilket varit författat på svenska. Min första tanke var att detta lät som illa översatt engelska med hjälp av något onlineprogram på internet. Typiskt för bedragare. Jag minns ett gammalt phishing-ärende där bedragarna påstod att mailets avsändare var en specifiks svensk banks ”Fraud kamp avdelning” :-).

Falska adresser

Konsumenten trodde att långivaren var ett finansinstitut som samarbetade med en stor och välkänd brittisk bank. Detta hade man gett intryck av i mailet. Men vi gick igenom mailens avsändaradresser och det visade sig att samtliga avsändare var från olika kostnadsfria e-posttjänster där man enkelt kunde registrera sig anonymt eller med falska personuppgifter.

Alla bedrägerier går ut på att få offret att betala

Dessa lånebedrägerier liknar andra skojerier med påstådda lotterivinster, arv från okända släktingar, falska checkar och andra s.k. 419-bedrägerier. Grunden i samtliga är att man försöker förmå offret att betala pengar till bedragaren under förespeglingen att offret därefter ska få, eller som i detta fall få låna, en stor summa pengar. Den inledande betalningen från offret påstås vara allt från ett arvode, en skatt, en avgift, en muta eller någonting annat som måste betalas först. Betalas den kommer ofta begäran om ytterligare betalningar. Ibland tar det tyvärr lång tid innan offret inser att denne aldrig kommer få några pengar och då kan denne ha betalat stora summor till bedragaren.

Många faller för tricken

Jag frågade konsumenten om han redan hade betalat något. Det hade han medgav han och han hade betalat via en penningöverföringstjänst där man inte kan spåra mottagaren. Pengarna han hade betalat trodde han var en uppläggningsavgift för lånet. Han berättade vidare att han först blivit kontakad med mail (spam) och då han inte längre fick lån från svenska banker såg han detta som en möjlighet. Med facit i hand kan det vara svårt att förstå att någon kan gå på dessa bedrägerier. Men det drabbar alla möjliga människor. I mitt jobb på Konsumenternas Bank och finansbyrå, och framförallt i mitt tidigare arbete på Konsument Europa, har jag sammanlagt talat med hundratals människor som råkat ut för olika typer av bedrägerier och det är lika tråkigt varje gång. Förutom att offret förlorat pengar så är skammen ofta stor över att ha blivit lurad på detta sätt. Att det sedan sker i samband med julhelgen gör det hela inte roligare…

Fredrik Nordquist

Om Fredrik Nordquist

49-årig jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå med examen från University of Strathclyde i Glasgow. Har även ett ”UK Diploma” i Anti-Money Laundering and Counter Terrorist Financing från International Compliance Association i London. Har stort intresse för privatekonomi och då främst om betaltjänster och sparande. Vill framförallt väcka intresse för vardagsfrågor som påverkar konsumentens plånbok och tillgång på finansiella tjänster.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *