Sätt inte allt på ett kort…

7 juli, 2014 - Fredrik Nordquist - 0 kommentarer

resväskaEfter lunchen tog jag en kort promenad med två kollegor från Konsumenternas Försäkringsbyrå. Den ene var precis hemkommen från en utlandssemester. Han berättade att hans fru skulle ta ut pengar från en automat men fått ett felmeddelande i displayen. Med hjälp av sin smartphone hade hon därefter loggat in sin bankapp och sett att pengarna föreföll dragna från kontot fastän hon inte fått ut några. De gick in på den lokala banken som ägde automaten och fick besked att de skulle kontrollräkna automaten och att de kunde få besked imorgon om de funnit en diff. Men dagen efter fick de besked om att pengarna i automaten stämde och att banken inte ville betala något utan hänvisade min kollegas fru till hennes kortutgivande bank i Sverige.

Reservationen släpptes

Troligen hade det skett en preliminär reservation av pengarna under inledningen av uttagstransaktionen och att reservationen satt kvar under några dagar för pengarna kom tillbaka. I de fall reservationer inte följs upp av en definitiv dragning av pengarna släpps reservationen vanligen inom ca fem bankdagar och pengarna blir återigen tillgängliga på kontot. Det skulle förklara varför den lokala banken inte kunde finna någon diff när de kontrollräknade pengarna i automaten. Men effekten för konsumenten är ändå den att hon inte kommer åt de reserverade beloppen så länge reservationen hänger kvar, och tittar du på ett kontoutdrag så ser det likadant ut som om pengarna dragits för gott.

Tänk om hon varit ensam…

Nu löste sig ju situationen utan större problem. Men min kollega var ändå bekymrad, dels över hur de skulle kunnat bevisa att de inte fått ut några pengar om de inte ”kommit tillbaka” automatiskt, dels över vad hans fru skulle gjort om hon varit ensam där och kanske inte kunnat komma åt sina semesterpengar på flera dagar. Sådana ärenden har kommit in till Bank- och finansbyrån och konsumenter har berättat om problem de fått när de råkat ut för tekniska problem i samband med kortuttag på semestern.

Man är sårbar

Jag drog mig även till minnes en annan kollega som berättade att han själv insett sin egen sårbarhet när han var på utlandsresa som ensam vuxen med två små barn och med ett enda bankkort i plånboken. ”Vad hade hänt om jag tappat det eller råkat ut för tekniska problem” sa han oroligt. En alldeles riktig reflektion. Även om det ibland går att få ersättningskort, eller om man kan lösa pengafrågan med en överföring via folk som kan hjälpa en därhemma, så kan det uppstå bekymmer under en period. Är det då en kort weekendresa så kan den totalt förstöras.

Hur ska man göra?

Det är naturligtvis individuellt hur man väljer att skydda sig mot eventuella tekniska kortproblem eller förluster. Själv har jag alltid med mig minst två kort från olika kortutgivare varav det ena är ett VISA och det andra ett Mastercard i det fall det ena betalningssystemet eller banken har tekniska problem. Det är också bra att säkerställa att man på något sätt har tillgång till en buffert som går utöver det som man avser spendera på semestern i det fall man råkar ut för en felaktig reservation på kontot och inte lyckas häva den under semestern. Kan du flytta pengar mellan konton i din Internet-, mobil- eller telefonbank kan du ha den bufferten tillgänglig på ett konto som inte är kopplat till något kort. Glöm då inte eventuella kod-dosor m.m. som du behöver för att genomföra sådana transaktioner. Tänk också på att ha med dig kontaktuppgifter till din kortutgivare ifall du måste kontakta dem för att försöka häva felaktiga reservationer eller för att spärra kort vid eventuell förlust. Jag har också med mig en liten nödkassa med kontanter i lokal valuta som jag inte gör av med i onödan. Ofta brukar jag göra så att låter bli att växla tillbaka pengar efter resor (till de valutaområden där jag tror mig återkomma inom en överblickbar framtid) utan sparar dem till nästa gång. På så vis slipper jag både köp- och säljavgifter och eventuella spreadförluster vid valutaväxling. Men det är så jag gör, andra kanske har andra preferenser. Oavsett vad du väljer för säkerhetslösning så bör du åtminstone se till att begränsa din sårbarhet och inte förlita sig på enbart ett kort. Inte heller endast kontanter som du kan tappa eller bli bestulen på.

Hitta ett kort som passar dig

Om du kommer fram till att du bör skaffa dig ytterligare ett kort som komplement vid resor så passa på att testa vår kortjämförelse och skaffa dig ett kort som verkligen passar dig. Vem vet, förutom att öka din trygghet och göra din semester säkrare, så kanske du sparar en slant också:-).

Jämför kontokort
http://bankforsakring.konsumenternas.se/Lana–Betala/Betala-med-kort/Valja-kontokort/Jamforelse-kontokort/

Fredrik Nordquist

Om Fredrik Nordquist

49-årig jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå med examen från University of Strathclyde i Glasgow. Har även ett "UK Diploma" i Anti-Money Laundering and Counter Terrorist Financing från International Compliance Association i London. Har stort intresse för privatekonomi och då främst om betaltjänster och sparande. Vill framförallt väcka intresse för vardagsfrågor som påverkar konsumentens plånbok och tillgång på finansiella tjänster.