Medvetna pappor var omedvetna om nyttan av en barnförsäkring

29 augusti, 2018 - konsumenternas - 0 kommentarer

Häromdagen åt jag lunch på en bänk i solen. Bredvid mig satt två pappor, mycket välklädda och moderna, om än något till åren komna, och diskuterade livet – inte minst småbarnslivet. Det var väldigt underhållande att tjuvlyssna på dem och det gladde mig att de var så engagerade i allt från bästa cykelvagnen till förskolevalet. Jag blev också mer än glad, faktiskt rätt fnissig, när den ena berättade att hans nyfödda barn åt så bra och pappan gravallvarligt konstaterade att ”vi ska nog amma i nio månader”. Vi…

Jag tar mig friheten att raljera lite över pappan som uttryckte sig som att han också ammade. Men i botten är jag genuint glad. Det mesta kan man ändå dela ansvaret för som föräldrar och det är härligt att höra vilken förändring som verkar ha skett sedan jag hade små barn på nittiotalet. Men en sak som inte förändrats är behovet av att ha en barnförsäkring.

Barnförsäkring så fort barnet är fött

Vi skaffade individuella barnförsäkringar så fort barnen föddes. Det är oklart varifrån vi hade fått informationen om att det var så superviktigt, men information hade vi.

Eftersom min sallad var slut tänkte jag att det var lika bra att inte sticka under stol med att jag hört pappornas samtal och samtidigt passa på att idka lite kostnadsfri vägledning.

”Ursäkta, sade jag. Jag har inte kunnat undgå att höra ert samtal här i dag. Och jag vill bara berätta att jag jobbar på en arbetsplats som ger gratis vägledning till privatpersoner om bank- och försäkringsfrågor. Känner ni kanske till oss, Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå?”

”Näej, svarade papporna, artigt men lagom intresserat, och jag fortsatte raskt till kärnan: ”Jag tänkte att jag skulle fråga er om ni skaffat barnförsäkringar till era barn? ”Näej, svarade papporna igen, men den här gången med lite mer intresse i rösten. Möjligen också med något generat över sig. Missat något …?”

Samhällets skydd inte tillräckligt

Snabbt berättade jag hur viktigt det är att kunna få ersättning om barnen skulle få någon skada efter en sjukdom och att samhällets skydd faktiskt inte är tillräckligt om det händer något riktigt tråkigt. Inte för att skrämmas, utan för att upplysa. Det här verkade dessutom vara föräldrar som inte behövde välja bort en sådan sak av ekonomiska skäl.

Jag berättade också om en mindre viktig men inte desto mindre sann möjlighet och det är att få ersättning för ärr, som min son fick efter att ett sytt knä läkte fult.

Vilken barnförsäkring är bäst då?

Papporna var faktiskt helt omedvetna om behovet av barnförsäkring men var inte sena att ställa högst relevanta frågor:

”Men vilken är bäst då, hur ska man veta vilken man ska välja, kan du säga vilken som är bäst?”

”Nej, det kan jag inte, svarade jag. Men mina duktiga kollegor kan. Eller så här: de sätter poäng på barnförsäkringar efter hur bra innehåll de har. Så sök upp Jämför barnförsäkringar på konsumenternas.se så får ni riktigt bra stöd i att välja den som är mest rätt för er.”

Och så borstade jag bort några brödsmulor från kjolen, log milt och gick in och jobbade igen. Kanske hade jag inte direkt förändrat världen men ändå gjort två familjer lite mer medvetna och skyddade.

Eva Solum, ambulerande vägledare, men till vardags kommunikatör på Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå.

konsumenternas

Om konsumenternas

När någon av de övriga medarbetarna på byråerna gästbloggar visas vårt gemensamma logotypmärke som avsändare . Medarbetaren skriver under med sitt eget namn, så att du kan kontakta honom eller henne.