Kunderna är rätt nöjda med sitt försäkringsbolag

14 november, 2013 - Gustav Jonsson - 0 kommentarer

PennorI måndags var jag på en presentation som svenskt kvalitetsindex (SKI) höll i. SKI är en nyttig organisation som mäter kundnöjdhet på en rad olika områden, bland annat försäkring.

Resultaten för 2013 visade på att kunderna fortsatt är nöjda med sina försäkringsbolag. Förtroendet för försäkringsbranschen är högre än för t.ex. telekom- och banksektorn.

Resultatet 2013

Så här såg resultatet ut för sakförsäkringar för privatkunder. Förra årets resultat visas i parentesen. Ett betyg på 60 eller under innebär missnöjd, 60-75 nöjd och 75 och över mycket nöjd:

  • Dina Försäkringar 73,0 (75.8)
  • Folksam 69,7 (71,4)
  • Gjensidige 64,7 (68,3)
  • If 72,5 (72,3)
  • Länsförsäkringar 75,2 (76,5)
  • Trygg Hansa 70,6 (71,7)
  • Övriga 71,1 (71,9)
  • Branschen 72,4 (74,1)

För bilförsäkringar är motsvarande siffror…

  • Dina Försäkringar 77,9 (77,3)
  • Folksam 71,3 (75,3)
  • If 73,2 (74,3)
  • Länsförsäkringar 75,4 (77,2)
  • Trygg Hansa 70,4 (68,6)
  • Övriga 70,9 (74,0)
  • Branschen 72,9 (74,2)

Ganska jämt men vissa utstickare

Den självklara reflektionen är att resultatet är ganska jämt, men att Gjensidige sticker ut negativt för sakförsäkringar. Länsförsäkringar och Dina försäkringar ligger i topp, kanske för att de har lokal förankring?

Något annat som kom fram var att de kunder som är mest missnöjda är de som blivit kunder genom en jämförelsesajt. Undrar varför? En egen gissning är man där mest tittar på pris och kanske för lite på innehåll och kundnöjdhet. Man var likaså missnöjd när man tecknade försäkring efter att ha blivit kontaktad av sitt nuvarande försäkringsbolag. Det senare förstår jag inte riktigt.

Bilförsäkringar ingår inte i resultatet för sakförsäkringar. Det var faktiskt en fråga som undertecknad själv tog upp. I och med att bilförsäkringar är en sakförsäkring så var det inte på något sätt självklart.

Alla bolag är inte med i undersökningen, tyvärr. Det beror på att små markandsandelar gör resultaten för osäkra. En annan orsak är att den som tillfrågas inte alltid vet vilket försäkringsbolag han eller hon har. Särskilt vanligt är nog det vid gruppförsäkringar. T.ex. kanske man inte vet om att man har Moderna Försäkringar (Villaägarna, ICAbanken), eller Tre Kronor (Swedbank).

Länk till pressmeddelandet från SKI

Etiketter:
Gustav Jonsson

Om Gustav Jonsson

Hej och kul att du hittat till bloggen!

Jag är jurist och pensionsexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå. Genom bloggandet hoppas jag kunna dela med mig av personliga reflektioner och nyttiga tankar kring allt inom försäkring.

Privat är jag en småbarnspappa som lever ett ganska stillsamt liv i en Stockholmsförort. Stora intressen, förutom försäkring, är ekonomi, musik och sport.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *