Klassiska försäkringsmyter: Jag har väl försäkrat värdet på min mobiltelefon…?

14 mars, 2014 - Gustav Jonsson - 4 kommentarer

phoneNej, du försäkrar aldrig värdet av din mobiltelefon utan rätten att få en motsvarande produkt.

Oavsett om du har en hemförsäkring eller en särskild produktförsäkring baseras ersättningen på vad mobilen kostar idag, inte vad du köpte den för. Och teknikprylar brukar sjunka i pris, det är den bistra sanningen.

Exempel: Du köpte en iPhone för 8 000 kr och tecknade då en produktförsäkring vid inköpstillfället. 6 månader senare tappar du den i marken och telefonen blir totalförstörd. Nu kostar en motsvarande telefon 4 000 kr. Även om du får 100 % ersättning, dvs ingen åldersavskrivning eller självrisk, så är det 100 % av 4 000 kr som gäller.

En försäkring skyddar dig alltså inte mot prisnedgång på produkten du köpte. Skillnaden mellan hemförsäkringar och produktförsäkringar är hur mycket ytterligare minskningar från 4 000 kr det blir. Observera att det numera finns fullgoda alternativ till produktförsäkringarna i flera hemförsäkringar som finns på marknaden. De gäller dock inte för telefoner, men oftast för datorer, surfplattor och övrig hemelektronik. Och då köper du ett enda tillägg istället för en produktförsäkring för varje produkt.

Finns det någon sanning i myten?

Ja, om värdet på produkten istället skulle gå upp, t.ex. guld när guldpriset stigit så hade resultatet blivit ett annat. Men för heta och teknikkänsliga produkter så blir resultatet att du alltid drabbas (nåja, den kostar ju mindre nu) av en prisnedgång.

Etiketter:
Gustav Jonsson

Om Gustav Jonsson

Hej och kul att du hittat till bloggen!

Jag är jurist och pensionsexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå. Genom bloggandet hoppas jag kunna dela med mig av personliga reflektioner och nyttiga tankar kring allt inom försäkring.

Privat är jag en småbarnspappa som lever ett ganska stillsamt liv i en Stockholmsförort. Stora intressen, förutom försäkring, är ekonomi, musik och sport.

4 reaktion på “Klassiska försäkringsmyter: Jag har väl försäkrat värdet på min mobiltelefon…?

  1. Eldaria

    Fast bolagen är luriga. Min iPhone 3GS blev skadad i en olyckshändelse för några år sen. Jag har högsta nivån på hemförsäkringen. Ändå ansåg de att dagsvärdet var under självrisken. Jag bad dem visa var jag kunde köpa telefonen för 1500Kr. De svarade att de fått informationen från Apple. Saken var att dagsvärdet på telefonen då låg på runt 4000 för en mindre modell. (Jag har 32GB och den enda som såldes då var 16Gb) Och att fråga Apple är ju dumt, de vill ju att man ska köpa den nyaste modellen.

    Svara
    1. Gustav Jonsson

      Hej!

      Ett tips i den här situationen är att anmäla skadan och begära ett skriftligt svar. Då har du också något att gå vidare med om du vill överklaga beslutet. Du har rätt att få svar på hur de kommit fram till dagsvärdet, och varför det då skiljer sig så mycket från det belopp du anser gälla.

      Nu är det några år sedan, men har det inte gått tre år från skadehändelsen kan du vända dig tillbaks till Försäkringsbolaget. De bör då inte kunna hävda ”preskription”.

      Du kan också vända dig till oss på Konsumenternas Försäkringsbyrå för mer info på 0200-22 58 00 vardagar mellan 9 och 12.
      Ursäkta förresten att svaret dröjt något!

      Med vänliga hälsningar
      Gustav Jonsson

      Svara
      1. Eldaria

        Hej Gustav.

        Tack för återkopplingen, det är som sagt ett antal år sen, och jag reparerade den på egen hand och har dessutom nu gått vidare med en annan telefon. Men det kan ju vara bra för andra som hittar denna blogg.

        Svara
        1. Gustav Jonsson

          Hej Eldaria,

          Tack för info. Bara att höra av dig om någon fråga dyker upp i framtiden!

          Med vänliga hälsningar
          Gustav Jonsson

          Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *