Det hade ju varit trevligt att bli trodd direkt…

10 oktober, 2018 - Fredrik Nordquist - 1 kommentar

Jag satt i ett väntrum i torsdags morse och i brist på annat roade jag mig med att logga in på mobilbanken. Det var tur det för där såg jag en debitering på mitt kreditkort på dryga 6000 kronor som gjorts kvällen innan. Det var bara det att jag inte använde mitt kreditkort i onsdags kväll…

Hotellbokning i Finland

Jag ringde direkt till banken och sa som det var att det fanns en debitering på mitt kreditkort på drygt 6000 kronor från igår som jag inte gjort. I min mobilapp stod det bara ”Köp” och någon betalningsmottagare var inte angiven. ”Det är en hotellbokning i Finland som du gjorde igår kväll” sa kundtjänstmedarbetaren. Hmm, nu hade jag ju inlett samtalet med att säga att det förekom debiteringar på mitt kreditkort som jag inte gjort själv så det kan ju rimligen inte vara en hotellbokning JAG gjort i går kväll… Någon har gjort det med hjälp av mitt kortnummer men det är inte jag. Nåväl, jag bet mig i tungan och sa inte så även om jag hade god lust, utan poängterade bara att det köpet har jag inte gjort.

Ej signerat med kod eller e-legitimation

”Så du gjorde inget igår kväll alltså” sa kundtjänstmedarbetaren. ”jo, det är klart jag gjorde något igår kväll” svarade jag, ”men jag satt inte och bokade hotellrum i Finland med mitt kreditkort om det är det du menar…” svarade jag lite syrligt. Jag frågade hen om det skett någon signering med kod eller BankID i samband med köpet. Hen kontrollerade detta med kortavdelningen och det visade sig att det bara var mitt kortnummer som hade blivit angivet till betalningsmottagaren.

Kortreklamation

”Du får göra en kortreklamation” sa hen sedan, ”ska jag skicka blanketter hem till dig eller laddar du ner själv från vår hemsida?”. Hmm, jo jag vet hur formaliteten går till. Men det känns inte rätt. Jag har inte gjort någonting men det är ändå jag som ska ladda ner blanketter, fylla i massa uppgifter, beskriva vad som hänt och motivera vad jag INTE gjort, skriva under, scanna in och maila till kortreklamationer. Det är med andra ord väldigt mycket enklare för en bedragare att använda mitt kortnummer och för ett finskt hotell att ta mina pengar än vad det är för mig att intyga att jag INTE gjort något.

Kortet kvar – hur får de tag på kortnumret?

Jag har kortet kvar i plånboken och någon kod har inte använts i samband med köpet. Senaste gångerna jag använt kortet de senaste veckorna är på Folktandvården, på ett välkänt hotell i Dublin, samt på parkeringen på Arlanda flygplats. Så det känns inte som om mitt kortnummer varit exponerat i några skumma sammanhang precis. Om det är någon receptionist på Folktandvården eller det Irländska hotellet som är kriminell eller om någon bedragare kommit över mitt kortnummer genom att hacka en databas kommer jag aldrig få reda på. Men det är inte det detta handlar om.

Den ende som inte blir trodd direkt…

Jag är helt säker på att jag får pengarna tillbaka, för så ska systemet fungera. Men det handlar inte om det heller. Det handlar om att inte ha gjort något men ändå vara den som ska göra allt jobb för att intyga just att jag inte gjort något. Hela situationen är upp- och nervänd. Bedragaren blev trodd direkt när denne använde mitt kortnummer utan kod, hotellet blev trodd direkt när de drog betalningen från mitt konto trots att det inte användes kod, men jag som är den ende i hela situationen som INTE gjort något blev inte trodd direkt utan måste göra en skriftlig reklamation där jag intygar att jag INTE gjort något… Så även om systemet är konstruerat så att jag till sist ska få pengarna tillbaka i sådana här situationer så är konsumentskyddet otroligt baktungt. Det är väl en sak för en jurist som jag som är specialiserad på betalfrågor, men för många är det här mycket svårt och väldigt obehagligt. Dessutom blir jag utan kreditkortet i några dagar då det måste spärras och ett nytt ska skickas till mig. Tur att man har flera kreditkort annars hade jag fått stora problem.

”Lätt att göra rätt”

Strax före valet arrangerade Sveriges Konsumenter den så kallade Konsumentduellen där representanter från Sveriges alla riksdagspartier fick debattera konsumentfrågor. En riksdagsman upprepade så som ett mantra frasen att det för konsumenten måste vara ”lätt att göra rätt”. Just nu känns det inte så…

Etiketter:
Fredrik Nordquist

Om Fredrik Nordquist

49-årig jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå med examen från University of Strathclyde i Glasgow. Har även ett "UK Diploma" i Anti-Money Laundering and Counter Terrorist Financing från International Compliance Association i London. Har stort intresse för privatekonomi och då främst om betaltjänster och sparande. Vill framförallt väcka intresse för vardagsfrågor som påverkar konsumentens plånbok och tillgång på finansiella tjänster.