Yngre riskerar att gå på bankbedrägerier oftare än äldre

6 november, 2015 - Fredrik Nordquist - 0 kommentarer

Jolly RogerJag läste hos BBC att brittiska bankföreningen, British Bankers Association, forskat i sannolikheten att deras kunder skulle gå på vissa bedrägerier. Lite överraskande visade sig risken högre hos unga kunder än hos äldre.

Kunder mellan 18-24 mest sannolika att gå på bluffar

Bland kunder mellan 18-24 skulle en sjättedel överföra pengar till ett ”safe account” om de blev uppringda av en banktjänsteman som instruerade dem att göra så. Bedrägeriknepet går till som så att en bedragare ringer kunden och påstår sig representera en bank. De väljer en stor och vanlig bank och hoppas att personen som svarar råkar vara kund där. Sedan säger de att kundens konto är utsatt för säkerhetsrisker och att kunden genast måste överföra sina pengar till ett ”safe account” (säkert konto) för att rädda pengarna. Bedragaren ger kontonumret till bedrägerioffret som själv genomför transaktionen. Det är bara det att det s.k. ”safe account” är ett konto bedragaren kontrollerar och så fort pengarna förts över ser man dem aldrig igen. De brittiska bankerna uppger att de aldrig skulle ringa sina kunder med en begäran att flytta medel och uttrycket ”safe account” skulle de aldrig använda någonsin. Något sådant finns helt enkelt inte.

Flera miljoner skulle gå på bluffen

Ålderskategorin 18-24 år i Storbritannien består av ca 5 miljoner människor. Det innebär att drygt 800 000 bara i denna åldersgrupp skulle gå på detta bedrägeriknep… Inte konstigt att det finns bedragare där ute… Tidigare har man kanske antagit att äldre riskerar gå på dessa bedrägerier i större omfattning än yngre. Men det visade sig att kunder över 55 år var mindre än hälften så godtrogna som de mellan 18-24 år. Dock är gruppen över 55 år så pass stor så räknar man i antal personer bland dem som uppger att de skulle gå på denna bluff så är det över 1 200 000 st. På det hela skulle långt över 3 miljoner britter gå på bluffen. Minst godtrogna var kunder mellan 45-54 år.

Kraftig ökning av bedrägerianmälningar

Den brittiska myndigheten Financial Service Ombudsman uttrycker stark oro över denna bedrägeritrend då det är omöjligt för brittiska konsumenter som går på dessa bedrägerier att få pengarna ersatta. Bedrägerierna ökar också kraftigt nu och en av Storbritanniens största banker, Royal Bank of Scotland, uppgav att de under tredje veckan i oktober hade över 900 konsumentärenden som uppgav att de råkat ut för bedrägerier. Detta jämfört med september då siffran var 739 stycken för hela månaden. Ökningen kan alltså vara femfaldig under oktober månad.

Hur ser det ut i Sverige?

Jag vet inte hur de motsvarande svenska siffrorna skulle se ut men jag kan bara hoppas att de är bättre. Kom ihåg att din bank aldrig skulle kontakta dig och be dig utföra transaktioner eller uppge koder eller dylikt. De kanske skulle ringa dig för att berätta att det förekommit misstänka transaktioner på ditt kort/konto och då kanske spärra ditt kort, men de skulle aldrig be dig utföra transaktioner eller uppge koder eller be dig logga in på internetbanken för att göra något. Uppge aldrig någonsin dina koder till någon, inte ens om de säger sig vara från banken eller polisen. Skicka aldrig pengar någonstans efter uppmaning på telefon eller mail eller meddelande på sociala medier eller liknande. Håll hårt i dina pengar – många vill komma åt dem.

Etiketter:
Fredrik Nordquist

Om Fredrik Nordquist

49-årig jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå med examen från University of Strathclyde i Glasgow. Har även ett "UK Diploma" i Anti-Money Laundering and Counter Terrorist Financing från International Compliance Association i London. Har stort intresse för privatekonomi och då främst om betaltjänster och sparande. Vill framförallt väcka intresse för vardagsfrågor som påverkar konsumentens plånbok och tillgång på finansiella tjänster.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *