Ska man ha en eller flera banker?

28 oktober, 2013 - Fredrik Nordquist - 0 kommentarer

Money manEn fråga många ställer sig är om det är bra att ha flera banker. Svaret på frågan torde bero på fyra saker: kvalitet, pris, bekvämlighet och säkerhet.

Kvalitet: Innan du börjar jämföra priser på tjänster och produkter bör du fråga dig vilken kvalitet du kräver. Det kan vara olika saker för olika produkter/tjänster – för kort så kanske du ska fråga dig om du vill att det ska innehålla en reseförsäkring och vilken nivå den i så fall ska ha. Kvalitet på internetbanken kanske handlar om vilka betal- och spartjänster du vill ha och vilkas banker som är användarvänliga. Måste du använda dig av fler leverantörer för att få de kvalitetsnivåer du kräver på alla produkter och tjänster eller kan en och samma bank leverera det?

Ekonomi: Det torde vara svårt att få det lägsta priset på alla tjänster du behöver hos en och samma bank. Någon bank erbjuder kanske den billigaste internetbanken, en annan har det billigaste kontokortet medan en tredje har det billigaste lånet. Vissa konsumenter kanske behöver fler än ett kontokort för att kunna dra ekonomiska fördelar för olika betalningar/uttag. Här gäller det att du först kontrollerat att tjänsterna och produkterna du jämför möter dina kvalitetskrav.
Vissa banker erbjuder rabatter om du blir s.k. helkund (exakt vad det innebär kan variera mellan bankerna). För att kontrollera om det lönar sig så måste du helt enkelt ta fram miniräknaren och räkna efter. Innebär den eventuella rabatten (vanligen på bolånet) att det totalt sett blir billigare än vad det blir att sprida ut tjänsterna så kan det vara en god affär.

Bekvämlighet: Det här är väldigt subjektivt. Vissa av oss vill ha allt under samma tak och kunna gå till en bank med alla frågor. Man kanske vill ha ett kontor där man kan diskutera alla sina bankaffärer med en banktjänsteman. Om så är fallet för dig kanske du anser att det är värt att betala lite mer. Andra tycker att det inte är något större jobb att hålla kontakt med flera parter och har inte behov av att besöka ett kontor.

Säkerhet: Flera banker innebär ofta också att man måste tänka mer på säkerheten. Varje kort och varje internetbank innebär en ny kod som man ska komma ihåg och skydda. Har du många kanske du måste anteckna koderna. Är du oförsiktig med sådana anteckningar kan kanske tjuvar och bedragare komma åt koderna och då har du sämre möjlighet att få ersättning om du råkar ut för obehöriga transaktioner. Jag har i mitt arbete som vägledare på Konsumenternas Bank- och finansbyrå även talat med konsumeter som i samband med plånboksstölder glömt bort hur många kort de faktiskt har och glömt att spärra alla kort vilket inneburit att de förlorat pengar genom obehöriga uttag.

Hur många kort och koder man klarar av att hantera kan bara var och en svara på.

Men säkerhet kan också vara ett skäl att ha flera banker. Låt säga att du är utomlands och det är tekniska problem med ditt kontokort. Då kan det vara värt att ha ytterligare kontokort tillgängligt och då gärna hos en annan bank som kanske inte har tekniska problem för stunden.

Sammanfattning

Som ni ser har jag inget tydligt svar på frågan utan det beror helt på ens egna preferenser och möjligheter. Vad som är rätt för dig behöver inte vara rätt för någon annan. Själv har jag fyra banker för närvarande, men skulle det uppstå en situation där det antingen av kvalitetsskäl eller ekonomiska skäl skulle vara motiverat att bara ha en, så kan jag tänka mig det också. Eller nästan i varje fall, då jag gillar att resa skulle nog av säkerhetsskäl fortfarande ha kontokort från fler än en bank… men det är jag.

Fredrik Nordquist

Fredrik Nordquist

Om Fredrik Nordquist

49-årig jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå med examen från University of Strathclyde i Glasgow. Har även ett "UK Diploma" i Anti-Money Laundering and Counter Terrorist Financing från International Compliance Association i London. Har stort intresse för privatekonomi och då främst om betaltjänster och sparande. Vill framförallt väcka intresse för vardagsfrågor som påverkar konsumentens plånbok och tillgång på finansiella tjänster.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *