-Mamma, vad kostar en smurf? -Två och en halv tand, mitt barn!

8 september, 2015 - Cecilia Blomqvist - 2 kommentarer

Eller hur lär man sitt barn pengars värde?Smurf

Jag läste en artikel i DN häromveckan som tipsade om vad man skulle tänka på när man valde bankkort till sina barn. Bland annat skulle man vara uppmärksam på eventuella avgifter så att inte hela veckopengen försvann den vägen. Det fick mig att börja fundera över hur man kan lära sina barn pengars värde, alltså steget innan det är dags att de får ett eget bankkort.

Vi har tre barn mellan snart sex och tio år. I vår familj dök det upp en möjlighet en onsdagskväll för litet mer än fem år sedan i form av en tappad mjölktand. När mitt äldsta barn där och då tappade sin första tand så var upphetsningen stor – skulle det komma någon tandfé och i så fall skulle hon komma med en peng? Tandfén kom såklart och i efterhand har jag och min man frågat oss varför tandfén nödvändigtvis skulle lämna så mycket som tjugo bagis? Barn tappar som bekant ganska många tänder …

Bortsett från den betungande privatekonomiska aspekten för tandfén, alltså föräldraenheterna, så uppstod ett gyllene tillfälle för oss att utöva lite ekonomisk fostran. Det här var innan frågan om veckopeng hade kommit upp och vår dotter trodde nog att leksaker, godis och tidningar mest avhämtades på olika platser utan någon som helst motprestation. Det hade förvisso införskaffats spargrisar till alla barn; vid den här tiden hade familjen utökats med lillebror ett och lillebror två, men det pågick inget direkt organiserat sparande i dem (i spargrisarna alltså inte i lillebröderna).

Till en början var dottern mycket nöjd; det trillade ut tänder i ett rasande tempo och tandfén kom punktligt med tjuga efter tjuga. Jag och min man började samtidigt omvandla begärliga objekt i tandvärde; en smurf = två och en halv tand, Hello Kittytidning = två tänder, tablettask = en halv tand osv. osv. Pengarna kom in och försvann lika snabbt. Det var först när Lego dök upp på dagordningen som det blev problem. Hon hade spanat in ett jättepaket från Lego Friends (jag tror att det var ett ridläger) och det kostade någonstans i storleksordningen 800-900 kronor. Omvandlat i tänder blev det JÄTTEMÅNGA tänder…

Här någonstans gick det upp för henne att tänderna var ungefär som oljan; en ändlig resurs. Hon hade bara så många tänder som gick att omvandla till reda pengar. Hennes tjugo mjölktänder representerade ett värde av fyrahundra kronor och det under flera år. Inte ens om hon intecknade framtida tandlossningar kunde hon alltså komma upp i en tillräckligt stor summa för att kunna köpa drömlegot. Småbrödernas tänder var tydligen inte heller okej att dra in i finansieringslösningen! Vad göra?

Vi började med veckopeng. 20 kr varje söndag som lades i spargrisen. Efter ganska många veckor öppnades spargrisen och de samlade rikedomarna räknades omsorgsfullt. Eftersom spargrisen inte bara innehöll tand- och veckopengar utan även en hel del annat som lagts till under åren så fanns det nu tillräckligt mycket pengar för att köpa Legosetet. Men det gjorde hon inte. När hon väl satt där med pengarna i små högar framför sig så kändes det plötsligt jättejobbigt att behöva lämna ifrån sig alltihop. Inte ens för ett ridläger i Lego!

Summan av kardemumman är väl att jag tror att det är bra att ge sina barn en uppfattning om pengar och pengars värde redan när de är ganska små. Det har i alla fall fungerat bra för oss. Sedan att man som förälder inte vinner några popularitetspoäng på det är ju en annan femma. Om det hade funnits någon som gett MIG en krona för varje gång som något av barnen tyckt att det var djupt orättvist eller jättedumt av mig att inte köpa den tidning, leksak, glass eller vad det nu kan vara som de velat ha så hade emellertid JAG varit förmögen…

Tips:
1. I barnens skola använder de sig av spelet Penningborg. I spelet kan barnen lära sig hur man tjänar pengar, prioriterar och sparar till saker man verkligen vill ha. http://www.penningborg.se/.

2. På vår webbplats kan du läsa om vad man ska tänka på när man sparar till barn bl.a. skillnaden mellan att spara i sitt eget eller i barnets namn och om att spara i t.ex. en kapitalförsäkring eller i fonder. http://www.konsumenternas.se/spara/spara/spara-till-barn

3. På vår webbplats hittar du såklart också en kontokortsjämförelse som bl.a. visar och jämför vilka avgifter som olika kortutgivare tar. http://www.konsumenternas.se/betala/olika-betalformer/om-betala-med-kontokort/jamfor-kontokort

Etiketter:, ,
Cecilia Blomqvist

Om Cecilia Blomqvist

Hej Jag heter Cecilia Blomqvist och är jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Jag bor med man och tre barn i Stockholms skärgård. Gillar att köpa julklappar.

2 reaktion på “-Mamma, vad kostar en smurf? -Två och en halv tand, mitt barn!

  1. Eldaria

    Har även funderat lite på det där, har själv en liten på 6 år. Men jag har tänkt lite på hur jag ska lära ut inte bara pengars värde, budget, spara slösa och liknande. Men även sånt som investering , risk och avkastning. Sånt som många inte förstår men som jag har själv har lärt mig på senare år och vill försöka få in i uppfostran, men har inte kommit på hur man förklarar det på en sån nivå, och när det skulle vara lämpligt. Jag vill helst undvika att komma till spara och slösa utan att även få in investera i pedagogiken.
    Skriv gärna något om det.

    Svara
    1. Cecilia BlomqvistCecilia Blomqvist Inläggsförfattare

      Hej! Tack för din kommentar. Jag tycker att det är intressant och viktigt att barn och unga får lära sig om ekonomi så det kan säkert komma någon mer fundering i det ämnet!

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *