Kvartalsrapport

20 april, 2015 - Fredrik Nordquist - 0 kommentarer

advanced-pie-3-1189105-m[1]…är något man brukar förknippa med företag. Men jag undrade lite hur vår egen kvartalsrapport såg ut för jag hade på känn att saker och ting förändrats. Jag jämförde därför vår ärendestatistik från första kvartalet 2015 med första kvartalet 2014. Angående ärendena har de ökat med drygt 14 %. Det stämmer överens med den känsla jag haft. Vi har klart fler samtal och mail nu än förra året. Det är fantastiskt kul att fler hittar oss. I och med den stora satsningen på upplysningstjänsten ”Hallå konsument” så tror vi att ännu fler kommer hitta oss i framtiden.

Vad är det för frågor som ökar?

Inte helt förvånande så är det frågor om bolån som står för nästan hälften av ökningen. Det har varit mycket fokus på bolån under en tid med amorteringskrav och genomsnittsräntor m.m. Som en konsekvens av det behöver konsumenter diskutera sin situation. Även frågor om sparformer ökar något totalt. Men det intressanta är att frågor om sparkonton går ner medan frågor om fonder och aktier går upp. Kan möjligen bero på att intresset för fonder och aktier ökar i samband med den låga räntan på sparkonton vilket i sig samtidigt gör sparkonton mindre intressanta. Dessutom går frågor om sparande i ISK och Kapitalförsäkring upp något vilket kan bero på att skatteavdraget för pensionsparande i IPS och Pensionsförsäkring försämrats. I verksamhetsrapporten rapporterade vi att ärenden om obehöriga uttag på kort gått ner kraftigt vilket var glädjande. Tyvärr håller den trenden inte i sig för detta kvartal är det en liten ökning jämfört med förra året. Ett annat område som ökar kraftigt är klagomål om att bli nekad att öppna konton samt andra klagomål som är relaterade till penningtvättsregler. Vi får nästan dubbelt så många klagomål om det nu jämfört med förra året. Så sammanfattningsvis kan man säga att de frågor och ärenden som ökar hos oss är de frågor som antingen får mycket utrymme i media eller områden som får konsekvenser pga lagstiftning, politik eller skärpt tillsyn och större marknadsfokus.

Är det några frågor som minskar?

Förutom frågor om sparkonton så minskar även klagomål om rådgivning med nästan 30 % detta kvartal jämfört med förra året. Mycket glädjande att den trenden, som vi rapporterade om i verksamhetsrapporten, fortfarande håller i sig.  Men traditionellt så minskar alltid rådgivningsärendena i samband med en längre god börsutveckling vilket vi haft de senaste åren. Så börjar det gå dåligt så kommer troligen klagomålen öka igen.

Webbstatistiken

Besökarna på både vår webbplats och blogg ökar kraftigt vilket är fantastiskt kul. På webbsidan har antalet besök ökat med 45% och på bloggen med hela 152%. Något som är speciellt intressant när det gäller besöken på webbplatsen är att konsumenterna finner oss mer och mer via sökningar på google. Det torde betyda att konsumenternas behov av vår information, och benägenhet att söka efter den, har ökat rejält under senaste året. Nu har vi även lanserat vår nya Facebook-sida vilket förhoppningsvis kommer innebära att vår tillgänglighet ökar ännu mer för konsumenterna. Det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig under året och framöver. Men en sak är säker, det går både framåt och uppåt på Bankbyrån!!

Fredrik Nordquist

Om Fredrik Nordquist

49-årig jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå med examen från University of Strathclyde i Glasgow. Har även ett "UK Diploma" i Anti-Money Laundering and Counter Terrorist Financing från International Compliance Association i London. Har stort intresse för privatekonomi och då främst om betaltjänster och sparande. Vill framförallt väcka intresse för vardagsfrågor som påverkar konsumentens plånbok och tillgång på finansiella tjänster.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *