Kan du lita på prisjämförelsesajterna?

26 november, 2015 - Gustav Jonsson - 0 kommentarer

JämförAntalet försäkringar och försäkringstagare blir bara fler. Användandet av prisjämförelsesajter ökar också och beror nog på en större trend som kallas digitalisering.

Vilka sajter finns det och vilka står bakom dem?

Här är en lista på stora prisjämförelsesajter och deras ägare:

  • Compricer ägs sedan hösten 2013 av Schibsted. Schibsted äger bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Suredo är också en del av Compricer.
  • Insplanet är ett börsnoterat bolag som bland annat har Bonnier och Dagens industri som ägare. Bonnier-koncernen äger bland annat DN, Expressen och Dagens industri.
  • Pricerunner samarbetar med Insplanet och ägs IAC, InterActiveCorp.
  • Zmarta och Försäkringsarkivet är relativt nya aktörer på marknaden.

Vad är problematiskt?

På det stora hela är det givetvis bra för konsumenterna att de enklare kan jämföra pris på olika försäkringar. Men att jämföra pris är inte samma sak som att jämföra försäkringar. Riskerna med prisjämförelsesajterna är att:

  • De fokuserar på priset och inte innehållet i försäkringarna.
  • De visar ett begränsat urval av produkter men konsumenten kan tro att det är alla på marknaden.
  • De bolag som jämförelsesajten samarbetar med (dvs betalar till) kan lyftas fram mer än andra.
  • Produkter som sajterna har egna intressen i kan också lyftas fram före andra.
  • Medieägare kan gynna sina ”egna” jämförelsesajter. I och för sig naturligt men jag är tveksam till att konsumenterna är medvetna om kopplingen.

De här faktorerna kan försvåra för konsumenterna att göra välgrundade val och kan så småningom leda till missnöjda kunder. För kan de lita på att de får se hela marknaden och hur bra produkten är? Tveksamt, skulle jag säga. Intressant nog är konsumenter som köpt sin försäkring via en prisjämförelsesajt faktiskt mer missnöjda än andra. Det visar en färsk undersökning från Svensk Kvalitetsindex. Min egen gissning är att det kan bero på att de inte alltid vet vad de har köpt (utan bara vad de betalat).

Vad är alternativet?

Jo… lite partisk är jag väl, men Konsumenternas Försäkringsbyrås jämförelser är ett bättre alternativ. Vi är en oberoende aktör som inte säljer något. Konsumenten kan granska hela marknadens produkter, slipper lämna ut sitt nummer och bli uppringd, utan kan i lugn och ro välja. Men vi tycker också att konsumenten behöver se priset för att göra kunna göra ett rationellt val. Innehåll, pris och kundnöjdhet är vad som ska vägas mot varandra. Det vore också önskvärt att få med hållbarhetsperspektivet.

Att få in priser i våra jämförelser är en utmaning och vi försöker men det tar tid. Men tänk dig om vi redan idag hade priser på alla försäkringar. Då skulle det plötsligt finnas en heltäckande och oberoende jämförelsesajt. Vilket behov finns då egentligen av säljande prisjämförelsesajter? Kanske något för branschen att fundera på?

Gustav Jonsson

Om Gustav Jonsson

Hej och kul att du hittat till bloggen! Jag är jurist och pensionsexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå. Genom bloggandet hoppas jag kunna dela med mig av personliga reflektioner och nyttiga tankar kring allt inom försäkring. Privat är jag en småbarnspappa som lever ett ganska stillsamt liv i en Stockholmsförort. Stora intressen, förutom försäkring, är ekonomi musik och sport.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *