Vad säger Peter om försäkringar för ID-skydd?

18 november, 2016 - Gustav Jonsson - 6 kommentarer

STOCKHOLM 2015-01-09 Peter Stark är jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå. Här fotad på kontoret på Östermalm i Stockholm. Foto: Fredrik Sandberg / TT / Kod 10080

ID-skydd ingår i allt fler hemförsäkringar. Du hittar också särskilda försäkringar för det genom MySafety och UC. Är de något att ha? Vad ska man tänka på. Jag intervjuade min kollega Peter Stark som nyligen gått igenom produkterna på marknaden och gjort en jämförelse.

Peter, vad innebär ett ID-skydd?

ID-skydd är inte en försäkring som ersätter skador i vanlig mening. Skyddet innebär främst att bolaget står för rådgivning och vissa åtgärder om du skulle bli utsatt för ID-kapning. Men bolagens villkor skiljer sig åt. Skyddet kan hjälpa dig med rådgivning, assistans och rättskydd.

Kan man förhindra det på något sätt? En försäkring skyddar alltså inte mot händelsen?

Nej, det stämmer, du får ju inte skydd på det sättet genom de produkter som finns på marknaden. Däremot kan du själv minska risken för att drabbas med en enkel åtgärd. Gå in på skatteverkets hemsida och ”spärra obehörig adressändring”, se denna länk.  Gör det!

Är det en så lyckad term? ID-skyddet ger inget vidare skydd alltså?

Det har du rätt i. Hjälp vid ID-kapning eller liknande namn vore mer träffande, men slår väl troligen inte lika bra.

Vad ingår närmare i ”ID-skyddet”?

Åtgärderna i ID-skyddet kan delas in i tre steg:

  1. I första hand brukar bolaget erbjuda rådgivning per telefon (ofta dygnet runt) där de berättar hur du kan förebygga och upptäcka obehöriga handlingar – eller begränsa de skadliga effekterna av en redan inträffad handling.
  2. Vid behov ingår ofta sedan assistans med att till exempel avvisa betalningskrav och radera betalningsanmärkningar som du kan ha drabbats av.
  3. Det tredje steget är att bolagen låter den obehöriga handlingen omfattas av det rättskydd som redan ingår i din hemförsäkring. Det vill säga du kan få hjälp med kostnader för ett ombud om det blir en tvist om till exempel ett betalningskrav. Flera bolag utökar genom ID-skyddet det ordinarie rättskyddet till att gälla även ”småmål” (se nedan) som annars är undantagna från rättskyddet. Rättskyddet har ett tak på mellan 120 000 kr – 300 000 kr beroende på försäkringsbolag.

Om man ska titta närmare på jämförelsen, var hittar man den?

Den finns på Konsumenternas Försäkringsbyrås webbplats, som en del av vår information om hemförsäkringar. Du hittar den här.

Är det något du slås av när du tittar på jämförelsen?

Man ska främst se det här som en service. Och att ha det i sin hemförsäkring är bra. Men se också till att förebygga genom att använda skatteverkets tjänst. Det är den bästa tjänst du kan göra dig själv.

Varför ska man betala för en särskild försäkring om det redan ingår i hemförsäkringen?

Det kan man verkligen fråga sig! Om skyddet redan ingår i din hemförsäkring finns det absolut inget skäl att betala ytterligare kanske 828 kr/ år för en försäkring som inte ger något mervärde alls. De särskilda försäkringarna kan till och med vara sämre; de erbjuder visserligen rådgivning och assistans men ofta inget rättskydd om det blir tvist om ett betalningskrav.

Etiketter:
Gustav Jonsson

Om Gustav Jonsson

Hej och kul att du hittat till bloggen! Jag är jurist och pensionsexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå. Genom bloggandet hoppas jag kunna dela med mig av personliga reflektioner och nyttiga tankar kring allt inom försäkring. Privat är jag en småbarnspappa som lever ett ganska stillsamt liv i en Stockholmsförort. Stora intressen, förutom försäkring, är ekonomi, musik och sport.