Dyrt att inte vara online

10 juni, 2016 - Fredrik Nordquist - 0 kommentarer

OnlineDet var med stort intresse som jag läste senaste ”UK Consumer Digital Index” från engelska Lloyds Bank. Det är ett forskningsprojekt där man undersökt konsumenters finansiella och digitala förmåga och hur de förmågorna tillsammans kan påverka vardag och ekonomi. Den främsta slutsatsen är att genomsnittskonsumenter som betalar med kort online, eller med något annat elektroniskt betalningsinstrument, kan spara över 8 700 kronor per år (744 GBP) jämfört med konsumenter som inte är online utan betalar kontant. För konsumenter med låg inkomst är skillnaden drygt 6 000 Kronor per år (516 GBP)!

Besparingarna man jämförde i rapporten var sådana som konsumenterna själva fått uppskatta och berättat att de faktiskt gjorde med sitt nuvarande beteende. Alltså inte vad som vore teoretiskt möjligt om de handlat allt online.

Det man sparade pengar på var att erbjudandena online var mycket bättre än dem som var tillgängliga i den fysiska handeln. Och förutom att de tjänade pengar på bättre priser och billigare betalningar så sparade de även på drivmedelskostnader när de slapp åka och handla.

Sparade mest på semesterresor och försäkringar

De två kategorier där konsumenterna sparade mest var semesterresor och försäkringar. Men konsumenterna kunde också spara pengar på hur de betalade. Till exempel var det billigare att betala räkningar online än över disk.

Konsumenter med låg inkomst (under 14 700 kronor brutto i månaden) sparade mindre pengar i kronor och ören än genomsnittskonsumenten. Men procentuellt sett kan den andelen vara högre om man tar hänsyn till disponibel inkomst. Det är alltså ännu viktigare för konsumenter med låg inkomst att de får möjlighet till att handla och betala online. De här siffrorna kommer alltså från England och man kan bara spekulera i hur de skulle se ut om man gjorde motsvarande forskningsprojekt i Sverige. Men oavsett så är jag övertygad om att konsumenter som har tillgång till, och kunskap om, att genomföra online-köp och online-betalningar i Sverige sparar mycket pengar jämfört med de konsumenter som inte har det.

Enklare och mer praktiskt

Det blir även enklare rent praktiskt om man har tillgång till online-betalningar. Jag talade för en tid sedan med en arbetsgivare som hade flera anställda från andra EU-länder. De hade fått både bankkonton och bankkort men inte internetbank. För att betala sin hyra och andra räkningar fick de ta ut pengar i automater och betala över disk. Förutom att det blir dyrare så hade de problem med att deras bank hade uttagsbegränsningar på kortet och de kunde inte ta ut allt de behövde den veckan de skulle betala alla räkningar. Så de fick planera sina kontantuttag i förväg för att kunna betala sina räkningar. Ett omständligt, tidskrävande, riskabelt och dyrt tillvägagångsätt…

Rätt till konto men inte internetbank?

I dagsläget har man som konsument rätt att få öppna ett bankkonto enligt lagen om insättningsgaranti. Men inte automatiskt till vare sig bankkort eller internetbank. Det finns visserligen ett allmänt råd från Finansinspektionen som säger att konsumenter bör få tillgång till tilläggstjänster (till kontot) men trots det så finns de konsumenter som inte får tillgång av olika skäl.

Snart kommer det så kallade ”Betalkontodirektivet” att införlivas i svensk rätt och det direktivet ger alla konsumenter som lagligen är bosatta i unionen rätt till både bankkonto och debetkort (bankkort) och möjlighet till online-betalningar. Förhoppningsvis kommer det här att innebära att fler konsumenter får tillgång till att handla och betala online och på så vis få chans att dra fördel av lägre priser och att bättre kunna planera sin ekonomi.

Etiketter:
Fredrik Nordquist

Om Fredrik Nordquist

49-årig jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå med examen från University of Strathclyde i Glasgow. Har även ett "UK Diploma" i Anti-Money Laundering and Counter Terrorist Financing från International Compliance Association i London. Har stort intresse för privatekonomi och då främst om betaltjänster och sparande. Vill framförallt väcka intresse för vardagsfrågor som påverkar konsumentens plånbok och tillgång på finansiella tjänster.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *