Att sätta in pengar på insättningsautomat

14 januari, 2016 - Fredrik Nordquist - 20 kommentarer
Bilden kommer från www.bankomat.se Bankomat AB

Bilden kommer från www.bankomat.se Bankomat AB

I förra veckan satte jag för första gången in pengar på mitt bankkonto via en insättningsautomat. Jag använder inte så mycket kontanter längre och om jag av någon anledning har kontanter så använder jag dem främst när jag handlar. Men igår hade jag lite mer kontanter än jag ville ha kvar i plånboken.

Kontanter över från semestern

Anledningen var att jag hade gjort av med mycket mindre pengar på julsemestern än planerat. Vi var i Iran och där funkar inte utländska bank- och kreditkort med t.ex. VISA och Mastercard koppling (de har dock ett väl utbyggt nationellt system med egna bankkort och uttagsautomater). Så åker man dit så är man alltså tvungen att ta med sig kontanter. Vi hade tagit med oss kontanterna i SEK vilket går utmärkt att växla in i Iran och nu hade jag alltså lite pengar över som jag inte ville bära omkring på.

Långt till närmsta bankkontor med kontanthantering

Det närmsta bankkontor med kontanthantering låg inte speciellt nära vare sig min bostad eller jobb så jag tänkte att jag skulle testa en insättningsautomat. Jag började med att ringa min bank och be om instruktioner. De sa att jag endast behövde ta med mitt bankkort och slå min kod precis som vid uttag så skulle jag kunna sätta in pengarna. Jag fick också information om insättningsbegränsningar. Enligt kartan på bankomat.se så skulle det finnas en insättningsautomat några hundra meter från mitt jobb.

Ganska smidigt tillvägagångsätt

Väl vid automaten inledde jag med att föra in kortet och slå min kod precis som vid uttag. Därefter tryckte jag på en knapp där det stod sedelinsättning och efter det en knapp till det konto jag ville ha dem insatta. Därefter öppnades en lucka och jag la dit sedlarna. Jag hade förväntat mig en gammal klassisk sedelinmatningsöppning där man matar in sedel för sedel, men istället öppnades ett större fack där jag la hela sedelbunten. Sedan räknade maskinen mina pengar. Lite förvånande meddelade den att två sedlar var ogiltiga och inte gick att sätta in. Jag tog ut dem och tryckte på en knapp som sa att jag ville fortsätta sätta in sedlar. Därefter strök jag ut sedlar lite med händerna och försökte igen. Denna gång ville automaten acceptera dem och jag fick besked och senare kvitto på att hela beloppet var insatt på mitt konto. Direkt efter kollade jag på min mobilbank där jag såg att insättningen redan var noterad.

Kan bli fler snart

Det finns för närvarande omkring 260 insättningsautomater i Sverige. Det kan komma att bli fler i framtiden men ingenting är offentligt.  Just nu är det kunder till SEB, Nordea och Swedbank/Sparbankerna som har tillgång till insättningstjänsten. För att kunna sätta in pengar måste du även ha ett VISA eller Mastercard kort från någon av de bankerna. Det innebär att kunder som av olika anledningar inte får bankkort i dagsläget inte kan sätta in kontanter i insättningsautomaterna.

Få klagomål

Av de drygt 2300 klagomål Konsumenternas bank- och finansbyrå fick in 2015 så handlar en handfull av dessa om problem insättningsautomater. Alltså inte något större problemområde. De flesta av dessa handlar om att konsumenten anser att de inte fått korrekt summa insatt på kontot. Något klagomål handlar om att en konsument som använt automaterna ganska intensivt fick sina möjligheter begränsade, troligen pga av penningtvättsskäl, samt ett klagomål om att insättningarna inte noterades direkt på kontot vilket orsakat en övertrassering då Konsumenten betalat en faktura precis efter insättningen.

Sammanfattning

Själv upplevde jag inga större problem trots att maskinen initialt inte ville acceptera alla mina sedlar. Antalet klagomål indikerar heller inte på några större tekniska bekymmer med insättningsautomater. Läser man i media om insättningsautomater verkar det mest väcka känslor om de är för få eller om de är ur funktion. Själv kommer jag absolut använda den igen om jag har för mycket kontanter på mig för det var mycket smidigare än att leta upp ett bankkontor med kontanthantering och stå i kö där.

Etiketter:,
Fredrik Nordquist

Om Fredrik Nordquist

49-årig jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå med examen från University of Strathclyde i Glasgow. Har även ett "UK Diploma" i Anti-Money Laundering and Counter Terrorist Financing från International Compliance Association i London. Har stort intresse för privatekonomi och då främst om betaltjänster och sparande. Vill framförallt väcka intresse för vardagsfrågor som påverkar konsumentens plånbok och tillgång på finansiella tjänster.