Hur gäller produktförsäkringarna för Onoff och Expert?

3 juni, 2013 - Gustav Jonsson - 0 kommentarer

800px-Expert_Varberg_2011Onoff gick i konkurs juli 2011 och Expert i september 2012. Hela Expert gick dock inte i konkurs, eftersom ansökan gäller de egna butikerna och inte franchisetagarna. Se följande lista på Experts hemsida över de butiker som gått i konkurs.

I båda fallen finns eventuella produktförsäkringar tecknade hos Solid AB, och de påverkas inte av konkursen. När det t.ex. gäller presentkort och reklamation ser det mycket svårare ut. Konsumentverket har gått ut med information vad som gäller för kunder till Onoff och vad som gäller för kunder till Expert. I korthet så ska man kontakta Solid försäkrings AB:s kundtjänst på 013-13 13 13 för frågor om skadereglering.

En brist är att villkoren för produktförsäkringarna inte finns lätt tillgängliga, vare sig på Onoffs, Experts eller Solids sida. En snabb google-sökning ger visserligen resultat, men antagligen finns villkoren i olika varianter beroende på när försäkringen tecknades, så bäst är att alltid vända sig till Solid.

Som kuriosa kan nämnas att Expert köpte upp en del av Onoffs butiker, innan de gick i konkurs. En frågeställning dyker upp är om fler konkurser står på tur. Samtidigt kan väl återstående aktörer klara sig bättre när det är färre som delar på kakan. Hursomhelst är det ganska tydligt vad som gäller vid konkurs, konsumentverket måste ju fått viss rutin på att gå ut med information.

Etiketter:,
Gustav Jonsson

Om Gustav Jonsson

Hej och kul att du hittat till bloggen! Jag är jurist och pensionsexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå. Genom bloggandet hoppas jag kunna dela med mig av personliga reflektioner och nyttiga tankar kring allt inom försäkring. Privat är jag en småbarnspappa som lever ett ganska stillsamt liv i en Stockholmsförort. Stora intressen, förutom försäkring, är ekonomi musik och sport.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *